Fotonikos sektoriaus atstovas: apie 40 proc. kuriamų gaminių eksportuojame į visas pasaulio šalis

Fotonika – ir mokslas ir verslas, susijusi su šviesos panaudojimu įvairiausiose srityse – nuo namų apšvietimo iki mobiliųjų ekranų ir laikoma vienu dinamiškiausių, inovatyviausių bei sparčiausiai kylančių technologijų sektorių. Nors Lietuvoje šį terminą galima išgirsti ne itin dažnai, tačiau šią šaką atradęs verslas ir pramonė jau rikiuoja  naudas.

Kaip pavyko pritaikyti fotonikos technologiją versle, kokie iššūkiai sutinkami šiame sektoriuje ir kodėl svarbu ryžtis ieškoti investicijų, pasakoja įmonės „Optonas“ įkūrėjas Gintas Jakubėnas.

Jūsų įmonei – 11 metų. Papasakokite nuo ko viskas prasidėjo ir kaip jums pavyksta išsilaikyti konkurencingame verslo pasaulyje?

Maždaug 10 metų dirbau optikos ir lazerių srityje, o sukaupęs pakankamai patirties ir pastebėjęs perspektyvią nišą verslui įkūriau įmonę. Pradžioje labiau atlikau inžinieriaus funkcijas, buvau gamybininkas ir tyrėjas. Dabar esu susitelkęs ties įmonės valdymu ir plėtra, tačiau to, kaip plėtoti verslą, tenka mokytis kiekvieną dieną.

Džiaugiuosi, kad sukauptas įdirbis šiandien leidžia glaudžiai bendradarbiauti su lyderiaujančiomis optikos ir lazerių gamybos įmonėmis. Tačiau verslas – nenutrūkstamas procesas, reikalaujantis nuolatinio besikeičiančios rinkos tendencijų, augančių poreikių, kasdien didėjančių kokybės standartų analizavimo. Stengiuosi mokytis iš įvairiapusiškos patirties. Juk šiandien informacija lengvai prieinama visiems, todėl svarbu šiame sraute nepasiklysti ir mokėti tinkamai atsirinkti.

Į ką atsižvelgėte burdamas komandą?

Jeigu verslo pradžioje turėjome vieną darbuotoją, tai šiandien jau turime virš 20 aukštos kvalifikacijos specialistų, kuriuos nuo pat pradžių skatinome aktyviai įsitraukti ir dalyvauti visuose gamybos etapuose pradedant užsakymo gavimu, specifikacijų įvertinimu ir baigiant etapu, kai produktas pasiekia užsakovą. Visi įmonės darbuotojai mokosi ir auga kartu su įmone. Kiekvieno darbuotojo  nuomonė man yra svarbi, todėl skatinu iniciatyvumą, atsakingumą ir savarankiškumą. Naujus iššūkius stengiamės įveikti bendromis jėgomis. Verslas yra komanda ir be jos nieko nebūtų. Jaučiu didelį dėkingumą už šiandien džiuginančius rezultatus.

Plačiau papasakokite apie tai, kuo užsiima „Optonas“ ir kokį produktą kuriate?    

Mūsų kuriamas produktas – optinis elementas su interferencine plonų sluoksnių danga, kuris dažniausiai naudojamas lezerinėse ir kitose optinėse sistemose. Šio elemento dangą gali sudaryti net iki kelių šimtų įvairaus storio sluoksnių, kurie gaminami aukštame vakuume. Tai ypatingo kruopštumo reikalaujantis procesas.

Šiomis dangomis dengtų elementų pritaikymo galimybės plačios: dažniausiai naudojami lazeriuose spindulio valdymui, medicininiuose prietaisuose vaizdo perdavimui arba atspindžiui ir padalinimui. Taip pat karo pramonėje – taikikliuose ir priešraketinėse sistemose bei kosmoso industrijoje. Yra tekę dengti teleskopo lęšius, veidrodžius skaitytuvams, filtrus optiniams sensoriams, tankų langus.

Pati dangos struktūra yra sumodeliuojama naudojant matematines ir fizikines programas, pritaikant praktinį plėvelės modelį, gaunamą gamybos metu.

Su kokiais didžiausiais iššūkiais tenka susidurti ir kaip juos pavyksta įveikti?

Iki 2019 metų rudens augome organiškai – uždirbtą pelną investuodami į eksperimentinę ir gamybinę bazę. Ekonominiai įmonės rodikliai leidžia teigti, kad esame sėkminga įmonė, tačiau rinka, kurioje dirbame yra labai dinamiška, o fotonika – inovatyvus  ir sparčiai kylantis sektorius. Tai daro įtaką ir mums, nes auga reikalavimai elementų kokybei.

Šiandien apie 40 proc. kuriamų fotonikos produktų eksportuojame į visas pasaulio šalis, kur jie naudojami prestižinėse verslo ir mokslo institucijose. Koronavirusas mūsų sektoriaus taip pat neaplenkė ir darbų apsukas sumažino, tačiau kol kas reikšmingų pasikeitimų tikimės išvengti.

Aktyviai dalyvaujame pasaulinėse parodose Miunchene, San Francisce, Tokijuje, Frankfurte. Siekdami būti konkurencingi ir inovatyvūs šiuo metu dalyvaujame Europos sąjungos, Kosmoso agentūros intelekto ir skaitmeninimo projektuose. Priklausome LITEK ir TOOLAS (buv. VITEK) klasteriams, inkubatoriui – Fizikos instituto mokslo ir technologijų parkas.

Kokie buvo „Optono“ plėtros etapai?

Įmonės augimą skirstyčiau į du etapus – iki 2018 metų ir po to. 2018 metais norėdami išplėsti produktų portfelį, startavome su naujomis įmonėmis: „QS Lasers“ – lazerių gamybos padaliniu ir „3 fotonai“ – optinių produktų tiekimo įmone. Taip pat tais pačiais metais pradėjome automatizacijos ir produktų išdirbimo procesus. Pradėjome bendradarbiauti su Fizikos instituto mokslo ir technologijų parku – tinkama platforma sparčiam įmonės augimui ir plėtrai. Šis plėtros etapas suteikė galimybę augti ženkliai sparčiau ir rinkai pasiūlyti naujausias mokslo tendencijas atitinkančius ir Lietuvą reprezentuojančius produktus.

Spartesnis plėtros siekis ir noras automatizuoti procesus paskatino pasinaudoti Lietuvoje egzistuojančiomis verslo skatinimo galimybėmis. Šiuo metu vykdome „Intelektas LT“ ir Europos Kosmoso Agentūros projektus, skirtus naujų produktų kūrimui ir tobulinimui. Naudojantis „Skaitmeninimas LT“ priemone, norime pasiekti pilną procesų automatizaciją.

Tam buvo reikalingos papildomos lėšos, todėl natūraliai atsirado ir investicijų pritraukimo poreikis, kuris buvo realizuotas su verslo angelų investicijomis. Gavome investiciją iš „Verslo angelų fondo II“. Kartu su verslo angelų grupėmis ar privačiais rizikos kapitalo įrankiais šis fondas investuoja į verslą pradedančias ar jį plėtojančias įmones. Pritraukti investicijas ir verslo angelus mums padėjo nacionalinė plėtros įstaiga „Invega“.

Ko palinkėtumėte kitiems verslininkams, kurie galbūt norėtų auginti verslą, tačiau nežino, ko imtis?

Visiems, siekiantiems užsibrėžtų tikslų ir kuriantiems savo verslo sėkmės istorijas, palinkėčiau būti iniciatyviais ir drąsiais. Dabar analizuodamas įmonės vystymosi žingsnius matau, kad investicijas, skatinančias augimą ir plėtrą, reikėjo bandyti pritraukti daug anksčiau. Svarbu gerai ir atsakingai atlikti namų darbus, išnagrinėti visas rinkoje esančias galimybes. Tik iš anksto reikėtų apsišarvuoti kantrybe, nes patikėti savo idėja ir užkrėsti ja kitus yra ganėtinai ilgas procesas.

Kuo išsiskiria verslo angelai ir kas įmonei „Optonas“ padėjo pritraukti investicijas, paklausėme Arvydo Strumskio, „Optonas“ valdybos pirmininko ir „Verslo angelų fondo II“ vadovaujančiojo partnerio:

Verslo angelai – potencialūs investuotojai į įmones. Jie paprastai domisi novatoriškus sprendimus siūlančiomis, greitai augančiomis ir potencialą turinčiomis įmonėmis. Veiklos sritys gali būti pačios įvairiausios, tačiau greitas augimas bei išskirtinis produktas yra labai svarbūs faktoriai. Kitas aspektas yra produkto naudojimo ir verslo valdymo paprastumas, todėl sudėtingus verslo sprendimus paprastai sudėtinga ir parduoti. Investavę į įmones, verslo angelai prisideda ir prie įmonės valdymo – savo patirtimi ar patarimais, įžvalgomis. Kuo sužavėjo „Optonas“? Pirmiausia, ypatingai kompetentingais vadovais ir stipria komanda, kuri jau ne vienerius metus įmonę sėkmingai veda į priekį ir augina klientų ratą.

Taip pat itin reikšmingas aspektas tas, kad lazerių ir optikos technologijų srityje Lietuva turi sukaupusi nemažą patirtį, čia susitelkę tikri profesionalai. Pastebimas spartus lazerių ir optikos technologijų pramonės kilimas, todėl ši sritis šiandien laikoma itin perspektyvia. Visa tai kuria palankią investavimo į verslą ekosistemą. Dalindamiesi savo patirtimi ir žiniomis verslo angelai bei investicinių fondų atstovai tikisi greito įmonių augimo ir sėkmingo verslo vystymo.