Patalpų nuomos kompensacijų situacijos – INVEGA pataria, kaip korektiškai pateikti paraišką

Nuomos mokesčio kompensacijos yra viena aktualiausių valstybės pagalbos priemonių – dėl jų aktyviai kreipiasi juridiniai asmenys ir verslininkai, kurių nuomojamose patalpose vykdoma veikla karantino metu buvo uždrausta ar apribota, o nuomotojai suteikė ne mažesnę kaip 30 proc. nuomos mokesčio nuolaidą.

Pateikiamos paraiškos atskleidžia, kad nuomos situacijos yra individualios, o tarp jų neretai yra ir nestandartinių. Dažnas verslininkas nuomojasi daugiau nei vienerias patalpas, taip pat yra atvejų, kai nuomojamos patalpos neturi savo unikalaus Nekilnojamojo turto registro (NTR) numerio, skirtingai išrašomos sąskaitos faktūros ir kt.

Kaip tokiais nestandartiniais atvejais pateikti paraišką dėl nuomos mokesčio kompensacijų, pataria nacionalinės plėtros įstaigos „Investicijų ir verslo garantijos“ (INVEGA) Priemonių valdymo skyriaus projektų vadovas Ignas Paukštys.

Jeigu nuomojamasi daugiau nei vienerios patalpos

Situacijos, kai įmonė ekonominei veiklai vykdyti nuomojasi daugiau nei vienerias patalpas – ne viena.

„Pats paprasčiausias atvejis nuomojantis daugiau nei vienerias patalpas yra, kai jos nuomojamos skirtinguose objektuose ir kiekvienam iš jų sudaryta atskira nuomos sutartis, o objektas turi atskirą unikalų numerį – sako I. Paukštys. – Tuomet kiekvienam nuomos objektui ir sutarčiai pildoma atskira paraiška ir pateikiama būtent su ta nuomos sutartimi susijusi sąskaita faktūra – lygiai taip pat kaip teikiant paraišką standartiniu „vienos patalpos iš vieno nuomotojo“ atveju“.

Pasak projektų vadovo, tarp sudėtingesnių situacijų patenka tie atvejai, kai daugiau nei viena nuomos sutartis yra užregistruota su tuo pačiu Nekilnojamojo turto registro numeriu ir nuomojamos atskiros patalpos ar jų dalis neturi savo atskiro unikalaus numerio, nes patalpos yra tame pačiame objekte.

„Siekdami padėti išvengti painiavos, tobulinome paraiškų teikimo sistemą. Esant minėtai situacijai, įmonės atstovas, pildydamas paraišką, turi pažymėti varnelę ties punktu „Nuomojuosi patalpas pagal kelias skirtingas sutartis“, – dėmesį atkreipia INVEGOS specialistas. – Jeigu Nekilnojamojo turto registre tuo pačiu numeriu yra užregistruota daugiau nei viena nuomos sutartis, sistema leis pateikti daugiau nei vieną paraišką, susijusią su tuo NTR numeriu, jeigu kiekvienoje teikiamoje sutartyje nurodytas patalpų plotas yra skirtingas“.

Vienoje sąskaitoje – keli nuomos objektai

Vertindami paraiškas, INVEGA specialistai tikrina nuomos sutarčių duomenis ir kompensacijos dydį apskaičiuoja pagal kartu su nuomos sutartimis pateiktas sąskaitas faktūras.

INVEGA sulaukia paraiškų, kai įmonė patalpas nuomojasi daugiau nei viename objekte, tačiau per mėnesį už jų nuomą išrašoma viena sąskaita faktūra. „Šiuo atveju svarbu vieną sąskaitą faktūrą susieti su konkrečia sutartimi ir nurodyti vieną iš nuomojamų objektų, kuris bus automatiškai patikrinamas paraiškos pateikimo metu, – akcentuoja I. Paukštys.

Kadangi ši situacija apima daugiau nei vieną nuomos objektą, būtina varnele pažymėti jau minėtą „Nuomojuosi patalpas pagal kelias skirtingas sutartis“ punktą. Atlikus šį veiksmą, sistema leis pateikti dokumentus – sutartį, nekilnojamojo registro išrašus, kuriais pagrindžiami likę nuomos objektai, individualiam vertinimui. Pažymėtina, jog individualus vertinimas gali užsitęsti šiek tiek ilgiau, nes jį atliks darbuotojai, o ne informacinės sistemos.

Vienam objektui – kelios sąskaitos

I. Paukščio teigimu, nuomos tarpusavio santykiais susiję verslai ieško jiems patogiausios nuomos išlaidų apskaitos formos. Kartais pasitaiko atvejų, kai ir nuomojantis vieną objektą iš vieno nuomotojo, per mėnesį išrašomos kelios sąskaitos, kuriose atsispindi skirtingos išlaidų kategorijos, pvz., sąskaita už komunalinius mokesčius.

„Paraiškos teikimo taisyklės numato, kad sistemoje galima pateikti tik vieną sąskaitą faktūrą per mėnesį, todėl reikėtų pasirinkti tą, kurioje yra pagrindinės ekonominei veiklai vykdyti skirtų patalpų nuomos išlaidos”, – rekomenduoja specialistas.

Kai kinta nuomos objektų ir sąskaitų faktūrų skaičius

INVEGA atstovas pastebi, kad verslo procesų dinamika, vykdomas veiklos pobūdis lemia, jog nuomojantis patalpas keliuose objektuose, per mėnesį išrašomoje vienoje sąskaitoje faktūroje nurodomas objektų skaičius kinta. Yra atvejų, kai kinta ir sąskaitų, kuriose nurodomas mokestis už skirtingų objektų nuomą, skaičius.

Tai itin kompleksiniai atvejai, kai paraiškos duomenų vertinimas reikalauja didelio atidumo, todėl jį atlieka vertintojas, o ne sistema.

Esant tokiai, kas mėnesį besikeičiančiai, situacijai, pasak I. Paukščio, teikiant paraišką būtina sistemoje pažymėti informacinį požymį, jog atsiskaitoma grynaisiais pinigais, ir pridėti visus sąskaitų faktūrų duomenis. „Šis indikatorius yra signalas paraiškos vertintojui, kuris ne automatizuotu, bet rankiniu būdu tikrins pateiktus sąskaitų – faktūrų duomenis su VMI sistemoje pateikta informacija ir įsitikins, kad yra tenkinami visi reikalavimai, – sako specialistas, pažymėdamas, jog tokių itin unikalių atvejų vertinimas kiek užtrunka, tačiau rankiniu būdu atliekant vertinimą mažinama klientų galimo nepasitenkinimo, kad sistema ne taip suprato ar ne taip apskaičiavo, tikimybė.

Jeigu buvo atliekamas remontas

Pasitaiko retų atvejų, kai įmonės karantino metu ar prieš pat paskelbiant karantiną atlikinėjo patalpų remontą ir nuomotojas šia išlaidų dalimi sumažino nuomos mokestį tuo laikotarpiu. Dėl šios priežasties tokioms įmonėms iškyla klausimų, kaip pagrįsti, jog vėlesniais mėnesiais joms iš tikrųjų buvo pritaikyta bent 30 proc. patalpų nuomos nuolaida. Tokiu atveju įmonė turi pažymėti varnelę „Pažymėkite varnele, jeigu pirmasis nuomos mokėjimas (pirmoji nuomotojo išrašyta sąskaita) pagal nuomos sutartį jau buvo su nuomotojo pritaikyta nuolaida” ir nurodyti tik tuos vėlesnius mėnesius, kuriems lyginant su ataskaitinio mėnesio sąskaita (atmetus užskaitą už remonto išlaidą) buvo pritaikyta bent 30 proc. nuolaida.

Pasitikrinti pateikiamų dokumentų duomenis - būtina

Projekto vadovo teigimu, susidūrus su naujomis nestandartinėmis situacijomis ieškoma sprendimo, tačiau visgi svarbiausias kriterijus – teisingai nurodyti duomenys.

Įvertindamas jau sukauptas žinias, INVEGA atstovas rekomenduoja prieš teikiant paraišką itin atidžiai pasitikrinti, ar sutampa Nekilnojamojo turto registre esantys duomenys apie nuomos sutartis su tais, kurie nurodomi paraiškoje; VMI i.MAS sistemoje pateikti sąskaitų faktūrų duomenys su deklaruojamais paraiškoje, ar yra i.MAS sistemoje nurodytas ryšys tarp kreditinės sąskaitos ir pirminės sąskaitos.

INVEGA primena, kad nuomos išlaidos iš dalies kompensuojamos už laikotarpį nuo karantino paskelbimo iki rugpjūčio 31 d., tačiau paraiškas šioms subsidijoms gauti bus galima teikti iki pat gruodžio 1 d.